Orientering

År 1920 utökades Strandprogrammet med en verklig nyhet, orientering till fots. Klubbtävling för femmannalag ordnades mellan Strand och HIF. Strand segrade alla tre åren med Viktor Persson, Kalle Gustafsson och Ivar Berg som individuella segrare under resp. år. Det var sparsamt med tävlingar i början och Hälsinglands första DM gick inte förrän hösten 1925. Det var Strand som svarade för värdskapet och bäste Strandare blev Thure Pettersson, vilken kom på 4:e plats medan Kalle Gustafsson vann oldboysklassen. Oscar Eriksson var nog annars föreningens bäste orienterare och 1926 vann han sin 5:e seger i den 6:e tävlingen om föreningens vandringspris. Både 1926 och 1928 kom han också 2:a i DM.

En hel serie kvällstävlingar kördes 1933 och gav till resultat att nya namn dök upp och ville vara med och slåss om tätplatserna. Sixten Gustafsson, Gustaf Karlsson, Ragnar Eriksson (Oscars yngre bror) m.fl.

Den verkliga orienteringspropagandan blev det 1936, då Malla Johansson (Örner) tog hand om ledningen och det arrangerades korporienteringar med över 100-talet deltagare. Vid målet bjöds det på kaffe och bullar, egenhändigt bakade av "Malla". Tyvärr flyttade Malla söderut och därmed försvann även orienterarna en efter en.