Vår tid per cykel.

Inköp av tävlingscykel
Cykel är en av de sporter som det mångsidiga Strand prövat på. Det första riktiga nedslaget i källorna till det har vi från ett styrelsemöte den 5 augusti 1925 å Cafe Wasa. I en av paragraferna står det:
"Beslöts att inköpa en tävlingscykel för våra cykelåkare att användas vid träning" och litet senare beslöt man också att anmäla en del åkare till en cykeltävling. Det var början på en tioårsperiod som åtminstone inledingsvis var framgångsrik.

Bred trupp
Man hade en bred trupp, i mitten av 20-talet kanske den bredaste i Hälsingland. Bland namnen kan vi nämna Thure Pettersson, den framgångsrikaste av åkarna, Ivar Gustafsson, Henning Hansson, Karl Fremd, Uno Hammar, Anders Sjöström och Gösta Ring.

Ordförande i sektionen var Gustaf Johansson, som här påbörjar en ledarinsats, som ifråga om längd och intensitet kom att bli utöver det vanliga. På juniorsidan hade vi Uno Hammar, som vinner ett flertal juniorlopp och som också var en mycket duktig skidåkare.

Tillsammans skapar de respekt för Strandnamnet efter vägarna. I 1926 års årsberättelse heter det med en hög grad av stolthet: "Framgår av nedanstående tävlingar,
att Strands IF även i denna idrottsgren hävdar sig som en av Norrlands bästa klubbar."

Dellen Runt

Redan det första året (1925) arrangerar man Dellen Runt, som kom att bli ett av Norrlands på sin tid populäraste cykellopp. Det samlade deltagare från en mycket stor räjong. Det ser man om man tittar på vilka föreningar som tog inteckningar i det vandringspris som Strand satte upp 1926. Det året vann arrangörsföreningen, men sedan blir konkurrensen för stor. År 1931 var 64 åkare anmälda och loppet fortsatte att växa några år till. Fram till 1935, då Bollnäs CK tog priset för tredje gången och därmed för alltid ser listan ut så här.
1926 Strands IF
1927 Stugsunds IK
1928 Bollnäs CK
1929 Bollnäs CK
1930 Fyrishofs IF
1931 Söråkers IF
1932 Sundsvalls VK
1933 Viksjöfors IF
1934 Sundsvalls VK
1935 Bollnäs CK

Premiäråret vanns loppet av Strands stora stjärna, Thure Pettersson, och tvåa blev en annan Stranddeltagare, H. Hansson. Det blir dock en enda hemmaseger i tävlingen. I fortsättningen skärps konkurrensen, då förutom

från hälsingeklubbarna det kommer deltagare från Dalarna, Uppsala och Södertälje.

Strapatsrika tävlingar
En hel del andra arrangemang stod också sektionen för. Vid sidan av Dellen Runt arrangerade man 1926 också cykelloppet Sanna-Tuna Runt 5 varv. Det blev 5 mil och längre ändå Hudiksvall-Söderhamn-Hudiksvall några år senare. Om man tänker på hur den tidens vägar och cyklar såg ut så känner man respekt för sportprestationer som dessa.

Hälsinglands första cykel-DM

Strand stod som arrangör för de första DM-tävlingarna på cykel i Hälsingland den 27 juni 1927. Starten gick utanför konsumbutiken i Åvik. Arrangemanget blev lyckat, men Strands åkare deltog inte.

Materiellt krävande sport
Cykelsporten är nu och var säkert också då ekonomiskt krävande. Det blir snabbt ett bekym-mer för både ledare och tävlande. Föreningen försöker att hjälpa till. Vi har redan berättat om inköpet av tävlingscykeln. Lite senare samma år beslutar styrelsen att inköpa byxor till cykelåkarna, men "mössor får de själva bekosta".

Man försökte också att tigga utrustning. År 1929 skriver man till Velocipedaktiebolaget Lindblad och ber dem ställa en tävlingscykel till förfogande för en av Strandåkarna. Vi kan inte undanhålla läsarna det högtidliga och förnumstiga svaret.

Vi hava att erkänna ingången av Eder ärade skrivelse av den 15 ds och får härmed till svar meddela, att vi icke äro ovilliga att ställa en så kallad frivelociped till Eder åkares Herr Gösta Ring, disposition för innevarande säsong. Vi måste dock förutsätta, att Ni övertager ansvaret för velocipeden ifråga och att Ni utövar en viss kontroll, så att Herr Ring både tränar och tävlar flitigt.

Högaktningsfullt

VELOCIPEDAKTIEBOLAGET LINDBLAD

Den stora utflyttningen.
År 1932 börjar färden utför. Redan i tidigare årsredogörelser har man beklagat sig över att på grund av den pressade ekonomi har inte våra åkare kunnat tävla i den omfattning som man önskat. Nu har det också bildats en specialklubb i staden. Till den går nu alla de bästa Strandåkarna. I redogörelsen för detta år skriver man:

"Föreningens åkare menade sig vara åsidosatta, emedan de ej fingo representera i de tävlingar de önskade och behövde, vilket tyvärr, trots alla våra bemödanden om fortsatt representation för oss, föranledde dem att tävla för Hudiksvalls Cykelklubb".

Verksamheten upphör.
Under de närmast följande åren hade man inga åkare, men genomförde ändå Dellen Runt och fick beröm för arrangemanget, som fortsatte att vara en populär cykeltävling. Vid årsmötet 1935 bestämde man dock att lägga ner cykelverksamheten. Man gjorde det på ett snyggt sätt och under ordnade former. Man genomförde för sista gången Dellen Runt, och i den sista årsredogörelsen konstaterar man, att man nu avslutar en verksamhet som i tio års tid gjort mycket för att sprida cykelsporten.