Distriktsmästare i Hälsingland

Redan 1907 var Strand med i DM och 1915 blev klubben faktiskt distriktmästare sedan man besegrat HIF i finalen.
Det kan idag tyckas fantastiskt för att inte säga otroligt med två Hudiksvallslag i en DM-final i bandysportens förlovade landskap. Men så var det alltså och Strand vann dessutom finalmatchen med 6-3.

Strapatsrik final
Strand har för övrigt spelat många DM-finaler i bandy. Till historien har finalen 1913 gått. Då spelade man mot Söderhamn och matchen gick på bortaplan
Transporten till Söderhamn var något för sig. Det var långt innan Ostkustbanan hade skapats och enda sättet att ta sig till Söderhamn var med häst. Strands bandyspelare ordnade två höskrindor och uppflugna på dem färdades man längs den illa skottade landsvägen.
När laget kom till Norrala var det 20 grader kallt. För att man helt enkelt inte skulle frysa ihjäl var grabbarna i laget tvingade att gå av skrindan och mer eller mindre springa resten av vägen in till Söderhamn för att hålla värmen.
Att man efter den pärsen förlorade med 9-7 var väl inte mycket att säga om. Färden med höskrindan fram och tillbaka tog nära två dygn.

Final på Storfjärden
Flera finaler avgjordes med Bollnäs som motståndare och det blev alltid stryk för Strand. 1922 och 1923 gick finalerna på hemmaplan i Hudiksvall. Och då var det Storfjärdens is som utgjorde finalplan.
Man skottade helt enkelt upp en plan utanför det gamla badhuset. 1922 stördes spelet av ett ymnigt snöfall och i pausen fick publiken vara med och skotta. Det var inte mycket att välja på. Om man inte skottade så blev det heller ingen match. Det blev förståss stryk för Strand i den matchen och lika illa gick det året efter då förlustsiffrorna skrevs till 4-2.
1925 var sista året som man lyckades ta sig till DM-final i bandy och den avgjordes i Bollnäs. Det blev storstryk med 15-1 och en snöplig sorti från eliten i bandy.
Under 30-talet fanns fortfarande sektionen i Strand, men den levde en tynande tillvaro och hade inte heller några resurser till förfogande. 1939 lades bandyn ner för att lämna plats åt den framväxande nymodigheten på skridsko, ishockey.