Backhoppning

Redan 1909 skymtar backhoppning på programmet men genombrottet kom när stora backen på Galgberget byggdes 1929 och invigdes, av dåvarande kronprins Gustav Adolf, i samband med SM som anordnades i Hudiksvall det året av Strands IF och HIF.
Backhoppningen hade då 6000 besökare.

Distriktsmästare

Fridhemsbacken
Sportsligt upplevde backhoppningen i Hudiksvall sin höjdpunkt på 40-talet, då Strand var Hälsinglands bästa klubb med inte mindre än 26 DM-tecken. Klubbens stora stjärna var Erik Magnusson som själv tog 8 individuella DM-titlar och även slog sig in i Sverigeeliten.
Med tiden blev emellertid Magnusson mest känd som tränare för landslaget och en banbrytare för sporten. Han blev också känd som Sven "Plex" Petterssons bisittare vid TV-sända backtävlingar.
På 40- och 50-talen fanns en stor bredd på Strands backhoppargäng. Det var inte ovanligt att det krävdes tre bussar för att frakta alla Strandhoppare när det vankades tävlingar i exempelvis Bergsjö, Gnarp, Söderhamn eller Sundsvall.
Enbart i Hudiksvall fanns fyra backar en tid på 30-talet. Förutom stora och lilla backen på Galgberget fanns backar också i Fridhem och Kristineberg.
Verksamheten förutsatte ett oerhört arbete och engagemang både från aktiva och ledare. Det var ett evigt slit att bära snö i korgar för att fylla upp backen när det skulle bli tävling.

Galgberget
Till skid SM 1942 gjordes vissa nykonstruktioner på backen i Galgberget till en kostnad av 46000:-. Inför SM 1960 gjordes ytterligare förbättringar för minst 25000:-. Längdrekordet i backen var 51 meter och hölls av kombinerade åkaren Sven Israelsson från Dala-Järna.

Branden
Backepoken fick emellertid ett lika hastigt som dramatiskt slut en natt iseptember 1963 när hopptornet eldhärjades. Branden fick ett oerhört snabbt förlopp och på mindre än en timme var träkonstruktionen nerbrunnen. Backen var försäkrad för 100000:- och den omedelbara reaktionen hos Strandledningen var att den skulle byggas upp igen. Men så blev det av olika anledningar aldrig och den hastiga branden, antagligen orsakad av tjuvrökande småpojkar, blev i praktiken slutpunkten för backhopparepoken i Hudiksvall.