Strand hade i slutet av 1920-talet och i början av 1930 talet en mycket vital Cykelsektion, med många framgångsrika aktiva och ett mycket populärt cykellopp "Dellen Runt". En av de duktigaste åkarna var Gösta Ring. Problemet var förstås att ha råd med en bra cykel.
Föreningen skrev till Velocipedaktiebolaget Lindblad på Tunnelgatan 20 i Stockholm och undrade, om de kunde ställa en tävlingscykel till Rings disposition.

Svaret är daterat den 18/4 1929.

Strands Idrottsförening
Hudiksvall

Vi hava att erkänna ingången av Eder ärade skrivelse av den 15 ds och får härmed till svar meddela, att vi icke äro ovilliga att ställa en så kallad frivelociped till Eder åkares, Herr Gösta Ring, disposition för innevarande säsong. Vi måste dock förutsätta, att ni övertager ansvaret för velocipeden ifråga och att Ni utövar en viss kontroll, så att Herr Ring både tränar och tävlar flitigt.

Högaktningsfullt
Velocipedaktiebolaget Lindblad