Spjut i foten.

I HT den 29/1 berättar Lennart Ersson om hur nykterhetsrörelsen bidrog till att idrotten kom till Ljusdal i början av 1900-talet. Alla då existerande idrottsföreningar i Hälsingland blev inbjudna att delta med tre deltagare i varje gren vid nykterhetsrörelsens midsommarfest. Strand tog det så seriöst att man hade uttagningstävlingar. Från dessa tävlingar har Bengt Olov Eskilsson hittat ett reportage i Hudiksvallsposten den 16 juni 1908. Han återger det i sin bok Min syn på Strand (2001).

Det har festliga poänger.

Strands Idrottsförening hade i söndags anordnat täflingar i hopp för uttagande af representanter till de idrottstäflingar som kommer att hållas i Delsbo i samband med Hembygdsfesten under midsommarhälgen.

Resultaten, hvilka kunna anses goda, otränade som större delen av idrottsmännen voro, blefvo följande (utelämnas här).

I afton kommer täflingar i kast och löpning att försiggå. Under spjutkastningen inträffade att sotargesällen L. Asplund, som frivilligt var behjälplig med uppmätande av kastens längd, fick ett spjut genom foten. Han hade flera gånger blifvit varnad för att icke stå i vägen och uppmanades att flytta sig undan vid kasten, men hade omedelbart innan olyckan inträffat förklarat:

”Jag flyttar mig, tamefan, inte en tum”.

Och då gick det som det gick. Asplund fick foten hoplappad på lasarettet och får väl därunder begrunda, om det dock inte vore klokast att han flyttat sig en tum.