En hälsning från Lars Ringqvist

Hej
Av en händelse kom jag in på Strands IF:s hemsida. Mycket fin information. Trevligt med de gamla lagbilderna.
Jag bodde i Hudik mellan 1941 till 1950, då jag var klar på läroverket och flyttade ner till Stockholm. Bodde ute i Visvall, och man sprang ju alltid ner till den s.k. ABK-plan. Den var i miserabelt skick på den tiden. Högt gräs och en längsgående svacka där bollen oftast hamnade, när den inte droppade ner i Håstabäcken.
Jag gjorde en mycket kort sejour i Strands juniorlag - 1 match. Var utrustad för första gången med dåtidens okänsliga fotbollskor i fel storlek. Var med några gånger som reserv - sen flyttade jag från stan. Var "strandare" i alla år och hängde på Glysis på alla matcher. Oftast blev man insläppt till ståplats men ibland skedde strömhopp via Kullen. Nu preskiberat.
Jag har tittat på de gamla intressanta lagbilderna. Jag vill minnas att det var de svarta västarna som gällde under hela 40-talet men jag kanske minns fel. "Ecken" Eriksson minns jag mycket väl för han hyrde runt 1945 en lägenhet ute i Visvall hos en släkting. Strand liksom alla andra lag ända upp till allsvenskan var ju väldigt permanenta på 40 talet. Det var ju Sune Svensson i målet, Anders Modin sopade rent på backplatsen och Arne "Kille" Kihlström skenade på vänsterkanten. När någon blev skadad slängde man oftast in "Näcken" Eriksson och oftast som vänsterytter. Om jag inte minns fel jobbade "Näcken" på en herrekipering varför han gjorde ett elegant intryck på plan utan att ingripa i spelet i onödan.
Hudik på 40-talet liksom Sverige i övrigt var helt annorlunda än idag. Stan hade 3 dagstidningar, -Hudiksvallstidningen, Hudiksvalls Nyheter som kom ut på eftermiddagen, samt Hudiksvallsposten som var en varannandagstidning. Det märkliga med dessa tidningar var att de klarade sig utan presstöd och bortsett från familjeannonser var det mycket sparsamt med annonser. Tidningarna var totalt på 6-8 sidor. Jag har ingen förklaring till överlevnaden men en teori är att på den här tiden tog man allt material från TT och numera skickar ju även mindre tidningar reportrar världen över. Signaturen "Tarzan" som hette Hamrin och bodde ute i Visvall var en enastående sportreporter. Sen länge är det ju bara HT som överlevt.
40-talets Hudik hade också 3 bryggerier, Hudiksvalls Bryggerier, Fridhem och Överås. Dåtidens pilsnerflaskor var försedda med kork varför det ingick korkskruv i gubbarnas klädsel. Eftersom dessa små korkar var perfekta för att använda till simdynor till barnen rättfärdigade detta ibland någon extra pilsner.

Mvh Lars Ringqvist