Strands IF besvärade sig förgäves i hovrätten
ur Hudiksvalls Nyheter, 8 april 1938

Hovrätten fastställde rådhusrättens dom.
Svea hovrätt har med avslag å Strands IF:s ändringsyrkande fastställt Hudiksvalls rådhusrätts beslut att förplikta föreningen utge skadestånd med 1644 kr. åt sågverksarbetaren K.S. Wallin i Stocka för skador i ansiktet som vållats honom under åskådandet av en uppvisning i konståkning på skridskobana å Kotorget i staden.
Vid tillfället föll en glasskiva från en strålkastare  ned och tillfogade honom ett sår över näsroten, varjämte en fraktur på näsbenet uppstod. Hovrätten finner att olyckan vållats genom att linsramen ej varit på betryggande sätt fäst vid strålkastaren. Oavsett att föreningen uppdragit åt innehavaren i en elektrisk affär att ombesörja uppmonterandet av strälkastaren och skötseln av densamma måste föreningen såsom arrangören av uppvisningen anses ansvarig för att strålkastaren vid tillfället varit bristfällig. Föreningen har ej heller kunnat styrka att den tillsagt Wallin att ej uppehålla sig i närheten av strålkastaren. Föreningen skall ersätta Wallins rättegångskostnader med sammanlagt 482 kr.