Ishockey - ny sport i föreningen med bärkraft

Ishockey kräver mindre bana än bandy, och det var en av anledningarna till att förenngen bytte issport. Det var som alltid förenat med arbete och möda.
Man börjar 1939 med att skriva och beställa stadgar hos Svenska Ishockeyförbundet och man satte också igång med att skaffa en sarg till banan på Kotorget.
Först blev den lite primitiv, men till säsongen 1945 stod en ny anläggning färdig med lyse och allt. Medel till den tiggde man ihop och "med välvilligt bistånd från Håstaholmens förvaltare Palmborg inköptes virke till lämpligt pris", som det står i årsredogörelsen.
Under den första säsongen spelade man 6 vänskapsmatcher varav fem mot Iggesund, och i årsredogörelsen konstateras, att det ringa utbudet var helt naturligt, då idrotten var ny inom distriktet.
Strands första ishockeyspelare var P. Sjölin, R. Stark, L. Sundin, M.Selin, I. Nilsson, G. Selin, A. Kihlström, G. Lindblom, J.Stark, U. Gustavsson, S. Eriksson.
Året 1942 var inte mycket livligare vad matchutbytet beträffar, men Lennart Sundin som skrev årsberättelsen lyckades med rimsnidande få det att se ut mer än det var.

Här är ett litet utdrag.
Den 6/1 -42 på kvällen
hände för Iggesund den stora skrällen,
av Strand i ishockey stryk de fingo,
förbittrade, sårade hem de gingo,
de tyckte att Strand ej hade nått vett,
att spöa oss iggar med åtta mot ett.
Så startade Strand sin säsong med ära
Men att vi var svaga vi finge snart lära,
Från Sundsvall det kom ett hårdfjällat gäng
Matchen vann GIF med nio mot tre,
Gunnar och Kille de sköte breve
Fjällberg i målet ej pucken såg
förrän den jäkeln i målet låg.
Avskrift från Jubileumsskriften